2017. január 30., hétfő

Érzelmi intelligencia

Az érzelmileg intelligens emberek 10 szokása

1. Saját érzéseiket fejezik ki, és nem embereket vagy helyzeteket jellemeznek pl.:
 "Hát ez nevetséges!" helyett: "Türelmetlen vagyok". - "Te egy érzéketlen bunkó vagy!" helyett: "Szomorú vagyok, és el vagyok keseredve." - "Úgy vezetsz, mint egy őrült!" helyett: "Nagyon félek!"
2. Különbséget tesznek a gondolat és az érzés között pl.: Gondolat: "Úgy érzem magam, mint egy..." - "Az az érzésem, mintha..." Érzés: "...(érzést kifejező szó) vagyok"
3. Felelősséget vállalnak saját érzéseikért pl.: "Úgy viselkedsz, hogy az ember persze, hogy féltékeny lesz" helyett: "Féltékeny vagyok".
4. Saját érzéseiket felhasználják döntéshozatalkor pl.: "Hogy fogom érezni magam, ha ezt teszem?" - "Hogy fogom érezni magam, ha nem ezt teszem?"
5. Kimutatják, hogy tiszteletben tartják mások érzéseit pl.: Azt kérdezik: "Hogy fogod érezni magad, ha én ezt teszem?" - "Hogy fogod érezni magad, ha én nem ezt teszem?"
6. A düh bénító érzését helyettesítik a változtatás energiát adó vágyával A harag, a düh érzését képesek átalakítani úgy, hogy energiát érezzenek magukban a helyzet produktív megoldására.
7. Elismerik és megerősítik mások érzéseit pl.: Empátiát, megértést és elfogadást mutatnak mások érzései iránt.
8. Gyakorolják, hogyan lehet a negatív érzésekből pozitív értékeket teremteni pl.: Azt kérdezik maguktól: "Mit is érzek én most?" - "Mit szeretnék érezni e helyett?" majd pedig "Mit tehetnék azért, hogy így érezzem magam?" Azt kérdezik másoktól: "Mit érzel most?" majd "Mi segítene neked abban, hogy jobban érezd magad?"
9. Nem utasítanak, ellenőriznek, kritizálnak, ítélnek meg, illetve oktatnak ki másokat Felismerik, hogy nem lehet jó érzés ilyen viselkedésben "részesülni", ezért kerülik az ilyen megnyilvánulásokat.
10. Elkerülik azokat az embereket, akik csökkentik önbecsülésüket, vagy nem tisztelik érzéseiket Amennyire lehetséges, magas EQ-val rendelkező emberek társaságát keresik.
FORRÁSgrow.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése